Cuidar la convivència escolar: una responsabilitat compartida

cartel recadre

El dissabte 5 de març el programa Solidaritza’t va participar en el “Taller familiar sobre autoestima i resolució de conflictes” organitzat per l’APIMA del CEIP Santa Catalina de Palma. Aquest taller va tenir lloc a la biblioteca del centre. Ara us el volem compartir amb un petit reportatge.

El taller s’emmarcava en el seu cicle Plegats en família. Un cicle d’activitats que es fan els dissabtes al matí i que van dirigides tant als nins i nines com als adults de la família. Així, en aquest espai, les famílies han gaudit d’activitats diverses com ara classes de ioga i meditació, sessions de cinema fòrum, contacontes…

A més, en aquest curs escolar s’han provat de combinar les activitats d’aquest cicle amb l’Escola de pares i mares per treballar temes que interessen a petits i grans i, d’aquesta manera, poder aprendre coses noves i interessants.

Mitjançant aquest taller es volien treballar temes com l’autoestima i la resolució de conflictes amb la finalitat d’aconseguir una convivència harmònica al centre i prevenir l’assetjament escolar.

Les mares que van organitzar el taller van ser Agathe, Annachiara i Caroline. El programa Solidaritza’t es va encarregar de preparar un fulletó sobre assetjament i ciberassetjament escolar que es va enviar a totes les famílies del centre amb la circular d’invitació al taller.

4117 recadre

El taller va començar amb un exercici de teatre fòrum en què Annachiara i Caroline representaven una situació de conflicte en la qual Caroline no volia compartir la seva tauleta amb Annachiara. Es va preguntar al públic quina podria ser la solució per aquest conflicte. Les mares van representar la solució. Així, Annachiara, a més de demanar la tauleta a Caroline, també li oferia prestar-li el seu llibre. Caroline va acceptar i d’aquesta manera es va resoldre el conflicte.

4124 recadre

Tot seguit Agathe va fer algunes reflexions sobre l’exercici, ressaltant que els conflictes en si no són negatius, sinó que formen part de les relacions humanes. És per això que hem d’aprendre a solucionar-los de forma pacífica, provant alguns dels tants camins que puguem imaginar per resoldre’ls.

Després es va iniciar la segona part del taller, el contacontes, “Si yo fuera grande y fuerte”. Una història en la qual el protagonista Nico s’enfrontava a situacions difícils i havia de trobar una solució usant la seva imaginació.

4131 recadre

Després de narrar l’escena en què Nico era assetjat per un company de la seva classe quan no el deixava entrar a l’escola si no li donava la seva bossa de bolles. Agathe va preguntar al públic què podria fer Nico per solucionar aquest problema. En aquest moment un pare i alguns nins van passar a representar l’escena.

4141 recadre

En acabar la narració, Agathe va anar desgranant, juntament amb el públic, alguns dels ensenyaments de la història de Nico. Com per exemple, el poder que tenim per resoldre les dificultats que se’ns presenten emprant les nostres capacitats i comptant amb el suport de la nostra família i els nostres mestres.

IMG_4134

Després Caroline va presentar la tercera part del taller que consistia en un exercici per treballar entre dues persones. Una persona havia de pressionar l’altra amb el dit, fins que l’altra li digués “atura”. Amb l’exercici es volia treballar d’una banda, la valentia de dir “atura” quan alguna cosa ens molesta i, d’altra banda, el control sobre un mateix per fer cas a allò que ens diuen i saber respectar la voluntat de l’altre. En aquest exercici van participar tots els assistents a l’activitat, s’anaven alternant els rols.

IMG_4145

En finalitzar el taller, la biblioteca es va convertir en un espai de trobada i diàleg informal; un lloc amè per a la lectura i per gaudir del joc amb els amics i amigues. Va ser genial!

IMG_4148

Per Solidaritza’t, ha estat molt enriquidor acompanyar l’organització d’aquesta activitat i ser testimoni de la transformació de les inquietuds i idees d’un grup de mares en una activitat concreta. Una activitat que va oferir al mateix temps un espai lúdic, d’aprenentatge i un punt de trobada familiar per aportar un gra de sorra a un dels aspectes que exigeixen més cura i dedicació en una comunitat educativa: les relacions humanes i la convivència.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s