Gaudint de la diversitat al CEIP Rafal Nou

TALLER_FAMILIAR_6-06-17

La setmana passada vàrem treballar amb la comunitat educativa del CEIP Rafal Nou, de Palma. Els adults varen participar en un taller familiar vivencial sobre la diversitat, les diferències, els altres i el paper de les famílies i l’escola per millorar la convivència i gaudir de la diversitat cultural.IMG_2115I, mentrestant, els infants varen gaudir del contacontes “L’ós que abraçava els arbres” i de la ludoteca de S’Altra Senalla, que els va apropar juguetes de diferents parts del món, fetes amb dignitat.niña casita recPer començar a entrar en l’imaginari del tema, vàrem compartir la diversitat que és present a dins nosaltres mateixos (al nostre ADN, viatges, migracions, amistats, somnis, cultures) i ens vàrem reconèixer com a ens diversos, com podem veure en l’esquema següent:IMG_2113 rectTot seguit vàrem fer un exercici per analitzar com determinades paraules amaguen estereotips, connotacions i imaginaris col·lectius que val la pena fer visibles i sobre els quals convé reflexionar.

Aquest exercici consisteix a dividir un cercle amb dos conceptes en principi antagònics: els i les altres i la convivència. Quan parlam de la paraula convivència surgen paraules positives relacionades amb valors o actituds que faciliten l’acostament, tot i que també surt la paraula por com a element de distanciament entre cultures.

D’altra banda, quan parlam dels i les “altres”, cercam els elements que generen fronteres invisibles entre comunitats d’un mateix entorn. En aquest sentit, apareixen molts d’elements identitaris (religió, cultura, pensament, costums…) com a factors que poden generar aquestes fronteres.IMG_2131A continuació, i per tal d’aprofundir una mica més en el debat, tractàrem els aspectes relacionats amb la inclusió social i les dificultats per accedir a una vida normalitzada que generen les fronteres entre persones diverses. En aquest segon punt varen començar a aparèixer aspectes més estructurals, com els recursos econòmics, els recursos personals o l’idioma, entre d’altres. Amb aquest exercici vàrem poder fer una gradació per veure la rellevància de cadascun d’aquests aspectes. Les persones assistents varen arribar a la conclusió que es generen fronteres constantment (persones de diferents pobles, persones amb idees diferents) i que, encara que n’hi ha que no afecten el desenvolupament de la vida quotidiana, n’hi ha d’altres que sí que ho fan.

Més tard, vàrem analitzar el to i la intenció amb els quals els mitjans de comunicació tracten la crisi dels refugiats i la situació de les persones migrants, mitjançant alguns exemples de notícies com aquestes:titularesAixí mateix, vàrem reconèixer la gran influència que tenen en la manera com veim les coses i vàrem comprovar quines són les sensacions o sentiments generats pels missatges dominants: por, sensació d’inseguretat, com si hi hagués alguna cosa que estigués a punt d’arribar inevitablement, invasió, pocs recursos…

A part d’analitzar els discursos, també veim quins són els perills que comporten:

 

  • Deshumanització
  • Justificació de la violència
  • Divisió social
  • Promoció d’estereotips
  • Culpabilització de l’altre de les crisis estructurals generades pel sistema capitalista i la globalització

IMG_2133

Més endavant vàrem proposar en grups frases que sentim en el dia a dia sobre les persones de diferents orígens que viuen a Mallorca i vàrem analitzar quins efectes tenen sobre les persones que les reben i les que les van sentint al llarg de la vida. Es comentà que poden afectar a la hora de:

  • Relacionar-se amb una persona
  • Contractar alguna persona per a una feina
  • Apropar-se a algú
  • Relacionar-se a l’espai públic

Finalment, vàrem compartir algunes propostes per millorar la convivència i gaudir de la diversitat cultural:

Propostes interculturals

I, per acabar, adults i infants vàrem fer un berenar de comerç just i producte local, que ens ha deixat bona boca, perquè els ingredients eren saludables per a les persones (les que els produeixen i les que els consumeixen) i per al planeta. Va ser una oportunitat per conèixer un altre tipus de consum, que constitueix una alternativa al comerç convencional, té com un dels seus objectius la lluita contra la pobresa i garanteix que els treballadors i treballadores rebin un salari digne, que no hi hagi explotació infantil i que els processos de producció siguin respectuosos amb el medi ambient i l’entorn social i cultural en el qual es duen a terme.

IMG_2109

Volem donar les gràcies a S’Altra Senalla per apropar-nos el comerç just a casa i a l’escola i per acceptar aquestes propostes de treball col·laboratiu. I també a l’AMIPA i a la Direcció del CEIP Rafal Nou per tot el suport en l’organització d’aquestes activitats!

IMG_2140

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

w

S'està connectant a %s